Na de overname van ABN AMRO door Royal Bank of Scotland in 2008 ben ik gevraagd om de fusie te verzorgen van de internationale corporate betalingsverkeer van beide banken. Een complex project waarbij zowel technische, organisatorische, culturele als juridische aspecten aan bod kwamen.
Voor ABN AMRO bood de fusie een kans om corporate klanten die betalingsverkeer bij RBS hadden lopen samen te voegen in de ABN AMRO portal. Door voor deze klanten één overzicht te kunnen bieden van alle lopende accounts kon de customer experience sterk worden verbeterd. Ogenschijnlijk een redelijk eenvoudig project, wat uiteindelijk een complexe uitdaging bleek te worden in de operatie.
De implementatie van de functionaliteit was afhankelijk van afstemming tussen de twee organisaties over productie validatie en support (24×7 versus werkdagen tot 19:00u). Hierin speelden cultuur- en organisatieverschillen als ook juridische factoren een rol.
Door intensief stakeholder management en het faciliteren van diverse workshops heb ik afgevaardigden van beide organisaties bij elkaar gebracht en geleid naar een succesvolle implementatie. Binnen een relatief korte periode van 18 maanden heb ik het project gemanaged van initiatie tot implementatie.
21/05/2017
ABN-AMRO, Royal Bank of Scotland